In dit interview delen Sjoerd-Jan Zwart en Agnes Zondervan van Achmea hun ervaringen met onze Masterclass Samenwerken in allianties en ecosystemen die hen hielp hun samenwerking naar een hoger niveau te tillen. Van praktische handvatten tot waardevolle theorie en direct toepasbare tools – lees hoe deze training hun samenwerking binnen Achmea versterkte. Ondanks enkele verbeterpunten, zijn zij het er unaniem over eens: de Masterclass is een must voor iedereen die zijn samenwerkingsvaardigheden wil verbeteren.
Waarom wilden jullie de Masterclass volgen? Wat was de aanleiding en wat waren de verwachtingen?
Agnes: “Ik hoorde van Sjoerd Jan dat hij de opleiding ging volgen. We werken op dezelfde afdeling, maar niet in hetzelfde team. Het leek een mooie gelegenheid om meer te leren, vooral over de samenwerking met de ketenpartners. In onze functie binnen de centrale dienstverlening, zorg en pensioen, werken we met verschillende merken, en die samenwerking moet goed geoptimaliseerd worden. Ik hoopte dat de training mij extra handvatten zou bieden om deze samenwerking verder te verbeteren.”
Sjoerd Jan: “Meerdere collega’s hadden de opleiding al gevolgd, en ik was nieuwsgierig naar wat ik uit die ervaringen zou kunnen halen. We werken veel samen in een omgeving waar een goede samenwerking essentieel is. Ik was op zoek naar tools en kennis om deze samenwerking verder te optimaliseren.”
En zijn die verwachtingen uitgekomen?
Agnes: “Ja, absoluut. Ik heb echt veel opgestoken. De concrete handvatten die we hebben gekregen, vooral door middel van het werkboek, waren erg waardevol. Het bevat veel theorie, maar ook praktische modellen en bouwstenen die je concreet kunt toepassen in je werk. Het was precies wat ik nodig had.”
Sjoerd Jan: “Wat ik het mooiste vond, is dat de theorie die we behandelden heel herkenbaar was. Het was niet abstract en we konden het direct toepassen op de vragen die we op dat moment hadden. Dat maakt het heel relevant.”
Wat vond je top aan onze Masterclass?
Sjoerd Jan: “De trainers waren echt deskundig. Ze brachten niet alleen inhoudelijke kennis over, maar waren ook goed in het sparren over onze vraagstukken. De groep was heel betrokken en er was veel ruimte om vrij te spreken. De groepsdiscussies werkten ook goed. Het was fijn om niet alleen met mensen uit je eigen vakgebied te praten, maar ook met anderen die met totaal verschillende vraagstukken bezig zijn.”
Agnes: “Wat ik ook echt top vond, is dat je het materiaal kunt terugvinden in de online omgeving. Je hebt er toegang toe, zelfs na de training, dus je kunt altijd terugkijken. En de achteraf sessie was ook geweldig. Na de training konden we nog steeds hulpvragen stellen, en Wim gaf ons nog extra input. Echt super.”
Wat kan er beter? Wat is je tip voor verbetering?
Agnes: “De eerste dag en avond gingen zo snel, er was zoveel energie en interactie. Maar de tweede dag voelde wat zwaarder, het was veel zenden en het kostte meer energie. Het zou fijn zijn als er wat meer afwisseling zou zijn, bijvoorbeeld door tussendoor een energizer te doen. Iets om iedereen op scherp te krijgen, of een gekke oefening om de benen even te strekken. De eerste dag was heel dynamisch en actief, de tweede dag was wel wat intensiever.”
Waarom zou iemand onze Masterclass echt moeten volgen?
Sjoerd Jan: “Het biedt een hele gestructureerde manier om je bouwstenen voor samenwerking te formuleren en neer te zetten. Je krijgt handvatten en modellen die je direct kunt toepassen in je werk. De kennis die je opdoet is praktisch en toepasbaar in de dagelijkse praktijk.”
Agnes: “Absoluut. Het is een praktische en duidelijke aanpak om samenwerking te verbeteren. Het biedt niet alleen theorie, maar ook concrete tools die je meteen kunt inzetten. Zeker een aanrader voor iedereen die zijn samenwerking naar een hoger niveau wil tillen.”





