Alle artikelen

18 maart 2026 · 3 min leestijd

Van samenwerken naar echte partnerships: hoe structuur het verschil maakt

Samenwerken met andere organisaties lijkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk blijkt het vaak complexer dan gedacht. Wanneer is iemand een partner — en wanneer een leverancier?

Van samenwerken naar echte partnerships: hoe structuur het verschil maakt

Van samenwerken naar echte partnerships: hoe structuur het verschil maakt
Samenwerken met andere organisaties lijkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk blijkt het vaak complexer dan gedacht. Wanneer is iemand een partner — en wanneer een leverancier? En hoe zorg je ervoor dat samenwerking niet vrijblijvend blijft, maar daadwerkelijk bijdraagt aan gezamenlijke waardecreatie?

In dit interview vertelt Arjan Graveland, manager Team Service & Consulting, hoe de Masterclass Samenwerken in Partnerships en Ecosystemen hem concrete handvatten gaf om structuur aan te brengen in samenwerkingen, strategische keuzes te maken en partnerships naar een hoger niveau te tillen.

Waarom wilde je de Masterclass Samenwerken in Partnerships en Ecosystemen volgen?
“Wij werken samen met heel veel bedrijven. Sommige noemen we partners, andere leveranciers. Maar partners zijn voor ons echt cruciaal: zonder goede technische implementatie door partners kunnen onze klanten onze producten niet optimaal gebruiken.

We merkten dat we moeite hadden met het opzetten van een duidelijke structuur voor die samenwerkingen. We zijn daar lange tijd naar op zoek geweest. Trainingen op het gebied van partner- of alliantiemanagement bleken schaars, dus deze masterclass sprak ons direct aan.”

Wat was de aanleiding en wat waren je verwachtingen?
“Mijn verwachting was vooral dat ik praktische handvatten zou krijgen. Wanneer spreek je nou echt over een partnership? En hoe kun je zo’n samenwerking verbeteren?

Ik verwachtte niet dat al mijn vragen direct beantwoord zouden worden, maar wel dat ik tools zou krijgen om intern meer helderheid te creëren en vervolgens concreet met onze partners aan de slag te gaan.”

Zijn die verwachtingen uitgekomen?
“Ja, absoluut! Ik heb vanochtend nog met Wim gesproken en we zijn nu echt in staat om een alliantiemodel op te zetten. We hebben geleerd hoe je partners kunt uitnodigen om zelf ook actief na te denken over de samenwerking met ons.

Daarnaast willen we beter begrijpen hoe partners ons zien. We zijn inmiddels met meerdere belangrijke partners bezig om het alliantiemodel in te vullen. Niet iedereen hoeft partner te zijn — voor ons gaat het om vier à vijf strategische samenwerkingen.”

Wat vond je het beste aan de Masterclass?
“Het niveau van de docenten was van heel hoog niveau. Je merkt dat ze niet alleen theoretisch sterk zijn, maar ook veel praktijkervaring hebben. Alliantiemanagement is echt een vak en dat werd hier heel duidelijk.

Veel organisaties hebben een partnermanager in dienst, maar iedereen vult die rol anders in. Deze masterclass geeft daar structuur en diepgang aan. Ook de aangereikte literatuur vond ik van hoge kwaliteit.”

Wat kan beter? Heb je een tip voor verbetering?
“Voor ons was de masterclass inhoudelijk compleet en goed toepasbaar in de praktijk. Wat eventueel beter zou kunnen, is het clusteren van deelnemers. Als je bedrijven uit vergelijkbare sectoren bij elkaar zet, leer je meer van elkaars cases.

We merkten dat we minder konden halen uit de casussen van organisaties die ver van ons afstaan.”

Waarom zou iemand deze Masterclass echt moeten volgen?
“Als je serieus je samenwerking met andere bedrijven wilt verbeteren en naar een hoger niveau wilt tillen, dan is deze masterclass echt een aanrader. De tools en het alliantiemodel die we nu bij onze partners inzetten, maken voor ons direct verschil – en die dragen we ook actief uit.

Een risico bij dit soort trajecten is dat je een paar inspirerende dagen hebt en er daarna niets mee doet. Daarom hebben mijn collega en ik bewust samen aan deze opleiding deelgenomen en elkaar gedwongen om het daarna ook echt toe te passen. Dat heeft ons enorm geholpen.”