Van best effort naar strategisch partnerschap – Suzanne Vermeulen (Postex) over de kracht van structuur in partnermanagement
Samenwerken met partners klinkt eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het vaak een uitdaging om structuur, eigenaarschap en echte impact te creëren. Suzanne, consultant bij Postex en actief in partnermanagement, besloot daarom de Masterclass samenwerken in partnerships en ecosystemen te volgen. In dit interview vertelt zij waarom structuur zo belangrijk is, wat de training haar opleverde en waarom alliantiemanagement volgens haar een onderschat vakgebied is.
Waarom wilde je de Masterclass samenwerken in partnerships en ecosystemen volgen? Wat was de aanleiding en wat waren je verwachtingen?
“Het belangrijkste was dat we structuur misten in hoe we samenwerkingen met partners vormgaven. Het gebeurde vooral op basis van ‘best effort’: je doet het er een beetje bij. Daardoor haalden we er niet uit wat er eigenlijk in zit.
Een partner van ons gaf aan dat hij zelf de opleiding had gevolgd en heel veel aan deze masterclass had gehad. Toen dachten wij: dit moeten wij ook doen. We wilden professionaliseren en toewerken naar een uniforme werkwijze, zodat het goed binnen de organisatie kon landen. We waren echt op zoek naar tools om structuur te creëren en het partnermanagement goed te beleggen in de organisatie.”
En zijn die verwachtingen uitgekomen?
“Zeker. We zijn er al heel concreet mee aan de slag gegaan. Tijdens de training en vooral op de terugkomdag, word je echt getriggerd om opdrachten uit te voeren. Wij zijn nu stappen aan het zetten om dit bij meerdere partners uit te rollen. Het blijft niet bij theorie, je past het meteen toe in de praktijk.”
Wat vond je het beste aan de Masterclass?
“Voor mij zijn dat echt de tools en de praktische handvatten die je meekrijgt om direct aan de slag te gaan. Onze situatie leende zich hier heel goed voor. Andere cursisten vonden dat soms lastiger, omdat zij hun omgeving minder goed mee hadden. Bij ons viel het juist op de juiste plek.”
Wat kan er beter? Heb je een tip voor verbetering?
“Idealiter wordt bij de samenstelling van de groep rekening gehouden met de sectoren waarin cursisten werken, zodat het bespreken van cases en theses elkaar daadwerkelijk kan verrijken. In de huidige samenstelling lagen sommige organisaties zo ver uit elkaar – bijvoorbeeld overheidsinstanties en softwarebedrijven – dat de verschillen in werkwijze en tempo het leren van elkaars situaties soms beperkten. Hoewel diversiteit tussen branches waardevol kan zijn, zou een iets gerichtere clustering de uitwisseling en toepasbaarheid van ervaringen verder kunnen versterken.”
Waarom zou iemand deze Masterclass écht moeten volgen?
“Als je echt stappen wilt zetten, kun je na deze Masterclass direct beginnen met het structureren van je alliantiemanagement. Niet alleen intern, maar ook extern: als partners zien dat je hier professioneel mee omgaat, word je een veel aantrekkelijkere samenwerkingspartner.
Door dit samen met partners te bespreken, trigger je ook andere bedrijven om ermee aan de slag te gaan. Alliantiemanagement is echt een ondergeschoven kindje. Het was voor ons ook lastig om een passende training te vinden. Terwijl goed samenwerken en partnerships optimaliseren juist enorm belangrijk is.”





